Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

130km minister heeft geen oog voor luchtkwaliteit

27-12-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
stikken-langs-de-snelweg
Een deel van het plan om op snelwegen 130km/u te rijden moet Minister Schultz van Haegen (VVD, infrastructuur) later invoeren. Daartoe heeft een meerderheid in de Tweede Kamer besloten. De invoering die per september 2012 stond gepand is daarmee, voor 60 procent van de geplande wegen, van de baan.

Het merendeel van de Kamer vindt dat een groot deel van de Nederlandse snelweg niet veilig genoeg is om harder te rijden. Zij willen dan ook dat deze wegen eerst veiliger worden gemaakt alvorens in te stemmen met de plannen van de VVD en PVV. Ook regeringspartij CDA vindt, tegen de zin in van haar coalitiepartij en gedoogpartner, dat er eerst een onderzoek moet komen naar de ongelukken op acht snelwegen waar al reeds 130 kilometer wordt gereden.

Luchtkwaliteit
Het is wel vreemd dat de politieke discussie niet op basis van luchtkwaliteit werd gevoerd. Hierdoor dreigen de 80-kilometerzones te verdwijnen. Tweede Kamerlid Sander de Rouwe van het CDA wil geen verhoging van de snelheidsnorm waar dat gepaard moet gaan met maatregelen tegen verslechteren van de luchtkwaliteit, maar laat de interpretatie van de luchtkwaliteit over aan minister Schultz van Haegen. De minister baseert zich op haar eigen berekeningen die tegengesproken worden door feitelijke meetresultaten.

Optimistische scenario's
De meetstations van RIVM en de GGD langs de stedelijke snelwegen wijzen bijvoorbeeld uit dat het nog steeds slecht is gesteld met de luchtkwaliteit in de steden. Ivo Stumpe van Milieudefensie: “dit kabinet laat de steden stikken, voor een paar seconden tijdswinst voor de automobilist.” Minister Schultz stelt dat het schoon genoeg is in de steden. Ze baseert zich hierbij op berekeningen en optimistische scenario's in plaats van daadwerkelijke meetresultaten.  Langs de A10 west door Amsterdam is dit jaar bijvoorbeeld maar liefst op 43 dagen de fijnstofnorm overschreden. Het gaat hier om overschrijdingen van de Europese norm voor luchtkwaliteit.

Verkeersveiligheid
Er gaan jaarlijks twintig keer zoveel mensen dood aan de gevolgen van luchtvervuiling, als in het verkeer. We moeten meer doen voor schone lucht, niet minder.

Stikken langs de snelweg
Honderdduizenden mensen die dichtbij een snelweg wonen hebben een verhoogde kans op luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten. Hetzelfde geldt voor kinderen op scholen in de buurt van autosnelwegen. Dat zeggen deskundigen in de ZEMBLA uitzending 'Stikken langs de snelweg'. Het kabinet Rutte is druk met het verhogen van de maximum snelheden en het verbreden van wegen. Dat zal tot nog meer gezondheidsproblemen leiden.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.