'We hadden hem nooit Betuwe-route moeten noemen, maar vanaf de eerste dag de A15-route, omdat hij bijna helemaal langs de A15 ligt. Nu heeft iedereen een beeld dat hij in de groene weiden ligt met bloesem in het voorjaar. Dat is één van de redenen waarom hij zo weinig geaccepteerd is', aldus oud-minister van Verkeer en Waterstaat Jorritsma in de Zembla-documentaire 'De miljarden van de Betuwelijn'.
Fraude
De aanleg van de 160 kilometer lange goederenspoorlijn tussen de Rotterdamse Maasvlakte en Zevenaar heeft intussen al bijna 5 miljard euro gekost. Zembla ging na waar al die miljarden zijn gebleven en toont voor het eerst de hele route met al zijn omstreden bouwwerken. Daarnaast onderzocht het programma of er ook sprake is van bouwfraude bij de aanleg van de spoorlijn.
Eén van de belangrijkste kostenposten van de Betuwelijn vormt de aanleg van vijf tunnels en drie verdiepte tracé's met een totale lengte van 20 kilometer. Deze dure aanpassingen kwamen er vooral door protesten van omwonenden. 'Ieder dorp of provincie kreeg zijn cadeau, wat de helft van de kostenoverschrijdingen tot gevolg had', zegt J. de Jong van de Algemene Rekenkamer in Zembla.
Nationale pispaal
Directeur Robbeson van Railion vindt dat van de Betuwelijn 'een nationale pispaal' is gemaakt. Railion en ook de andere spoorwegvervoerders zeggen in Zembla dat ze voorlopig niet veel heil zien in de Betuwelijn, omdat die veel te duur wordt om op te rijden. Voor de documentaire filmde Zembla ook in Duitsland waar het traject van Emmerich (bij Zevenaar) naar Oberhausen voor de Betuwelijn wordt uitgebreid. Maar ook als dat klaar is, zal het Duitse spoor de goederenstroom vanuit Nederland niet volledig aankunnen. '