Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

De schaatsmiljoenen

  •  
11-01-2001
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
223 keer bekeken
  •  
de-schaatsmiljoenen
"Ik ben inmiddels wel verlost van het idee dat schaatsen een gezellige sport is rond een pot warme chocolademelk. Ik ben verbijsterd geraakt door de praktijken. Het is wildwest waarbij iedereen een dubbele agenda heeft." Hans van Goor, topman van de DSB Groep, het bedrijf dat dit jaar debuteerde in het langebaanschaatsen spreekt duidelijke taal. Ids Postma, Marianne Timmer en Jan Bos schaatsen nu voor veel geld in het door DSB gesponsorde team. Het bedrijf heeft spijt van de beslissing om in het langebaanschaatsen te stappen.
Een dag later begint het Europees kampioenschap allround in Baselga di Piné, Italië. DSB wilde in het voorjaar van 2000 naar de beurs. Om de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten, besloot de Noord-Hollandse financieringsmagnaat Dirk Scheringa een schaatsteam te formeren. Het heeft het bedrijf publicitair geen windeieren gelegd, maar de manier waarop in de schaatswereld zaken worden gedaan is volgens Van Goor niet voorbeeldig: "We kregen enorm veel publiciteit zonder nog maar één gulden te hebben uitgegeven, maar dat kwam vooral door dubieus gedrag van bepaalde personen."

Business
Van Goor doelt op de gebeurtenissen - half april vorig jaar - waarin de prijs van een groep schaatsers rond de Amerikaanse coach Peter Mueller in één weekeinde verdrievoudigde. "Op vrijdag was ik akkoord met Peter Mueller en drie belangrijke schaatsers uit zijn team. Op maandagochtend kreeg ik te horen dat de deal met ons niet doorging. Het contract met Spaar Select, hun 'oude' sponsor, was dat weekeinde opengebroken. De salarissen waren flink verhoogd en de looptijd werd maar liefst zes jaar. 'Business is business, Hans', zei Peter Mueller droogjes."
In 'De schaatsmiljoenen' reconstrueert Zembla de DSB-affaire met de hoofdrolspelers Van Goor, coach Peter Mueller, Erben Wennemars, Gianni Romme, zaakwaarnemer Orlando van den Bosch en sponsor Jan-Willem van Dijk. Het waren cruciale dagen waarin de commercie de schaatsfolklore voorgoed verdrong. Sinds dat weekeinde is het langebaanschaatsen een bedrijfstak geworden waarin jaarlijks naar schatting 25 miljoen gulden omgaat.

De Nederlandse schaatswereld telt momenteel twee KNSB-kernploegen en vijf commerciële teams. Zembla toont ook het product Gianni Romme. Enkele jaren geleden reed hij nog voor een jaarlijkse onkostenvergoeding van 15.000 gulden voor de KNSB, tegenwoordig is hij schaatsmiljonair. Na de Olympische Spelen van Nagano (tweemaal goud) stond het bedrijfsleven in de rij om zich te verbinden aan het succes van de 'Reus uit Made'.

Poseren
Romme vroeg zijn Brabantse manager Orlando van den Bosch ("Gianni is een AA-merk") alle zakelijke beslommeringen te regelen. "Ik wil me alleen maar op het schaatsen kunnen concentreren", aldus Romme die desondanks zijn handen vol heeft aan het bijhouden van zijn eigen website, het poseren voor fotografen en het geven van interviews.
Zembla keek ook alvast in Boedapest, waar Ard Schenk schaatsend de ijsbaan inspecteerde waar op 10 en 11 februari het WK voor allrounders wordt gehouden. Schenk was de eerste Nederlandse schaatser die - in 1973 - uit de amateursport stapte en kortstondig schaatsprofessional werd.
"De tijd was er toen nog niet rijp voor'', kijkt Schenk terug. "Inmiddels is dat wel zo. Terecht verdienen die jongens tegenwoordig veel geld, want er wordt aan hen ook veel geld verdiend".
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.