Te vroeg gepiekt of niet? Dat is de belangrijkste vraag voor de Socialistische Partij van Jan Marijnissen. Stond de SP twee maanden geleden nog op 22 zetels, de laatste peilingen geven de partij nog maar elf zetels (twee meer dan de huidige negen). Zembla filmde de afgelopen weken achter de schermen bij de SP-verkiezingscampagne en volgde daarbij zowel Jan Marijnissen als z'n medewerkers op de voet. Het resultaat is te zien in de documentaire 'Met Jan in het land'.
Winnaar
Twee maanden geleden, nog voor de officiële start van de campagne, was de voorspelling dat de SP als grootste winnaar uit de bus zou komen. De partij profiteerde van het vertrouwen van de kiezers in Jan Marijnissen én van de afbrokkeling van de PvdA. De SP realiseerde zich heel goed dat bij deze verkiezingen hét moment was gekomen om door te breken.
Nog los van het politieke klimaat had de SP ook op andere terreinen een enorme voorsprong op andere partijen. De SP heeft bijvoorbeeld het grootste budget, 1 miljoen euro, voor de campagne. Verder zijn er enorm veel leden bereid om belangeloos mee te helpen door flyers rond delen en posters op te hangen.
Gulle lach
In Zembla is te zien hoe campagnemedewerkers als Harry de Winter, Bob Fosko, Nico Koffeman en Tiny Kox proberen een succes te maken van de campagne, ook al laat Marijnissen zich nauwelijks adviseren. Ook volgde Zembla Jan Marijnissen zelf, die voor het eerst mocht mee doen aan de tv-debatten met de andere grote partijen.
Zembla volgde onder meer de voorbereidingen van deze debatten. Het beste advies van zijn campagneteam aan Marijnissen: 'niet boos worden, vriendelijk blijven en de gulle lach inzetten'.