Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Waar is de leraar

  •  
16-09-2007
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
160 keer bekeken
  •  
Leerlingen krijgen te weinig uren les omdat er niet voldoende leraren beschikbaar zijn. Dat is wat scholen zeggen over het probleem dat overigens in de toekomst nog veel omvangrijker wordt. Maar wordt het huidige lerarentekort niet mede veroorzaakt door de manier waarop scholen het werk georganiseerd hebben? En wordt er niet te veel gevraagd van scholen dat niets met lesgeven te maken heeft, maar waar wel mensen voor nodig zijn? ZEMBLA filmde de dagelijkse praktijk van de leraren op twee scholen en constateerde dat ze vaak niet toekomen aan datgene waar ze voor zijn opgeleid: lesgeven. Of zoals onderwijsspecialist Leo Prick constateert: ‘Leraren staan te weinig voor de klas en zijn te veel bezig met andere taken dan het leraarschap.’
Hoe kijken docenten zelf naar hun vak en wat merken zij van het veelbesproken lerarentekort? ZEMBLA filmde voor en na de zomervakantie de dagelijkse schoolpraktijk in Doorn en Spijkenisse, op twee ‘gewone’ scholen in het voortgezet onderwijs. Duidelijk wordt dat leraren veel meer taken hebben dan alleen lesgeven. Een deel daarvan (waarbij leraren ook functioneren als decaan, mentor, lid van het zorgteam etc.) wordt ervaren als ‘krenten in de pap’. Een andere deel (zoals vergaderen, overleggen, surveilleren) wordt duidelijk als ‘corvee’ gezien.
Volgens Minister Plasterk (Onderwijs) vormt het lerarentekort een ‘megaprobleem’. En dus moeten scholen met handige trucs proberen in ieder geval de schijn op houden dat de leerlingen genoeg uren les krijgen. ZEMBLA zet een aantal trucs op een rij: leerlingen worden als docent voor de klas gezet, leraren hoeven alleen maar ‘op te passen’ op een klas van een zieke collega. Of er worden leraren ingezet zonder bevoegdheid, zoals dominee Van der Gaag in Spijkenisse. Tijdens zijn sollicitatiegesprek voor de functie van docent levensbeschouwing werd hem gevraagd wat hij nog meer zou kunnen. Van der Gaag: ‘Ik zei dat ik ook wel wiskunde zou kunnen geven in de onderbouw. (…) Ik heb kinderen in het voortgezet onderwijs die ik help bij hun huiswerk.’  Nu geeft hij de helft van de week levensbeschouwing en de andere helft wiskunde.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.