Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Woede in de winkelstraat

  •  
20-02-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
416 keer bekeken
  •  
Praktische en moderne spullen, dat is Echt Hema. Bij Albert Heijn is het lekker hamsteren en bij Bakker Bart ruikt het heerlijk naar vers brood als je daar je croissantje haalt. Succesvolle winkelformules met een sterke uitstraling. Maar achter de toonbank schuilt grote woede en verdriet.

De zelfstandig ondernemers, die als franchisenemer de zaak runnen, vinden dat ze erin geluisd zijn en misbruikt worden door de machtige, vaak onaantastbare hoofdkantoren. De rooskleurige omzetcijfers die hen zijn voorgespiegeld kloppen niet en ze worden opgescheept met onverkoopbare spullen. Regelmatig gaan er ondernemers failliet. Dat is in niemands voordeel zou je denken. Welke belangen spelen hier?

Zembla onderzoekt de toenemende spanning tussen de grote winkelformules en hun franchisenemers.

ZEMBLA - 'Woede in de winkelstraat' donderdag 20 februari om 20:50 bij de VARA op Nederland 2

Franchising en de ruimte voor zelfstandig ondernemerschap
Een pleidooi voor aanpassing wetgeving. Sedert de jaren 80 zijn zelfstandige ondernemers samenwerkingsvormen aangegaan met formule-eigenaren. Het aantal formules was 15 jaar geleden rond de 150, nu zijn dat al meer dan 750 formules. Franchising is voor ondernemers met een winkelbedrijf bijna de enige manier om te kunnen overleven als winkelier. Echter, de samenwerkingscontracten die ondernemers aangaan met formule-eigenaren worden steeds eenzijdiger. Hierdoor wordt hen de bewegingsmogelijkheid om te ondernemen, ontnomen. Ze worden letterlijk en figuurlijk in de tang genomen.

Interview met programmamaker Dirk Mostert bij BNR nieuwsradio over de uitzending.

NRC - Franchises laten winkeliers stikken (pdf)
 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.