Zembla woensdag om 21:15 uur op NPO 2

‘Monsanto betrokken bij intrekken geruchtmakende studie over Roundup’

Leestijd: 4 minuten

Uit e-mails die dinsdag zijn geopenbaard, blijkt dat Monsanto nauw betrokken was bij het intrekken van een studie. De publicatie toonde negatieve gevolgen van onkruidverdelger Roundup. Dat meldt OneWorld die de rechtszaak tegen Monsanto in Amerika nauwlettend volgt. Monsanto is de fabrikant van Roundup.

Eerder werd Monsanto er al van beschuldigd gesjoemeld te hebben met wetenschappelijke studies. De studie uit 2012 die werd ingetrokken was van de Franse onderzoeker Gilles-Éric Séralini. Hij liet ratten twee jaar lang van mais eten die besproeit werd met Roundup dat de schadelijke glyfosaat bevat. De maïs was dusdanig genetisch aangepast, dat het de onkruidverdelger overleefde. Het onkruid eromheen stierf. De ratten die de maïs aten bleken vaak tumoren te ontwikkelen waaraan ze vervolgens stierven.

 

Tijdschrift trok studie in
Het onderzoek was gepubliceerd in het tijdschrift: Food and Chemical Toxicology. Datzelfde tijdschrift trok de studie in omdat het niet onjuist, maar wel onvolledig was. Dat schreef hoofdredacteur Wallace Hayes in november 2013 in een brief aan Séralini. Diezelfde Hayes was in 2012, naast hoofdredacteur, ook betaald adviseur van Monsanto.

Uit interne memo’s en emails van het bedrijf blijkt dat Monsanto via Hayes het tijdschrift onder druk zette. Zo zegt een toxicoloog van Monsanto in een memo uit 2013 dat hij zijn relatie met de hoofdredacteur gebruikte tijdens de publicatie van de studie over de ratten. Hij zou er ook voor hebben gezorgd dat kritiek op het Séralini-onderzoek door onafhankelijke experts, gepubliceerd zijn in het tijdschrift. In een ander e-mailgesprek zegt een PR-medewerker dat Monsanto er alles aan moet doen om te voorkomen dat Séralini en de media erachter komen dat Monsanto macht heeft gebruikt om de studie ingetrokken te krijgen.

 

Hoofdredacteur ontkent inmenging Monsanto
De inmiddels voormalige hoofdredacteur van het tijdschrift Food and Chemical Toxicology, Wallace Hayes, heeft in de New York Times gereageerd op de geopenbaarde e-mails. Hij zegt dat hij op het moment dat de studie van Séralini werd ingetrokken, niet onder contract stond bij Monsanto. "Monsanto heeft geen enkele rol gespeeld in de beslissing om het artikel in te trekken", zegt Hayes.

"Het besluit is voortgekomen uit de inbreng van een aantal zeer gerespecteerde mensen, alsook vanuit mijn eigen beoordeling."