Zembla woensdag om 21:15 uur op NPO 2

Nederlandse kleding uit 'foute' fabrieken

Leestijd: 3 minuten

Nederlandse kledingmerken als C&A, Coolcat, G-Star, MEXX en Scotch & Soda liggen onder vuur in verband met de arbeidsomstandigheden van textielarbeiders in India, waar ze hun kleding laten maken. Geen enkele fabrieksarbeider verdient een leefbaar loon. Ruim een derde heeft niet eens het minimumloon, constateert Schone Kleren Campagne en Landelijke India Werkgroep na onderzoek.

In het rapport Uitgekleed/Aangekleed staat dat de fabrieksbazen verplicht overwerk vaak niet uitbetalen, werknemers intimideren en vrouwen minder betaald krijgen dan mannen. Ook doen sommige fabrieken niks aan sociale verzekeringen en ziektekosten.

In het onderzoek worden ook Nederlandse merken als McGregor, Suitsupply, The Sting (Mills Brothers, Hallinger) en WE Fashion genoemd. Schone Kleren Campagne vindt merken niet transparant over waar de kleding wordt gemaakt. 'Dus om tot tien fabrieken te komen waar voor Nederlandse merken wordt geproduceerd, vroegen onze onderzoekers bij meerdere fabrieken rond tot ze beet hadden.

De milieuorganisatie verwacht van kledingbedrijven dat die een concreet plan maken voor een leefbaar loon voor alle arbeiders en dat de inkoopprijs het voor leveranciers mogelijk maakt een leefbaar loon te betalen. 'De overheid moet stevige afspraken met alle kledingbedrijven maken dat dit ook gebeurt en er voor zorgen dat productielocaties openbaar worden gemaakt', aldus Gerard Oonk, directeur Landelijke India Werkgroep.

'Er werd in de afgelopen jaren minder dan 0,1 procent van de collectie van CoolCat in India geproduceerd', aldus CoolCat in een reactie. Bovendien zegt het de aangegeven 'fabriek 4' in het onderzoek niet te kunnen identificeren. Scotch & Soda zegt nooit kleding te maken in de fabriek waar het bedrijf in het onderzoek aan wordt gelinkt. Beide kledingmerken zeggen het werk van Schone Kleren Campagne en Landelijke India Werkgroep te ondersteunen.

In juli tekende tientallen kledingverkopers een speciaal textielconvenant om gezamenlijk misstanden in de kledingindustrie tegen te gaan. Schone kleren Campagne was kritisch en besloot het convenant niet te tekenen. Vooral vanwege het gebrek aan concrete doelen, zoals het verhogen van lonen van kledingarbeiders en de afwezigheid van structurele lokale controle.

Hongerloon
Maar liefst 53 van de 150 geïnterviewde arbeiders verdient minder dan het minimumloon en krijgt dus minder betaald dan de wet voorschrijft. Gemiddeld verdienden de arbeiders per maand net €100, waarvan door allerlei boetes vaak nauwelijks €90 overblijft. Dat is ongeveer een derde van een leefbaar loon. Wie betaalt de prijs voor goedkope kleding?

ZEMBLA Internationaal
H&M met haar goedkope kleding is mega populair in Nederland. Lage prijzen en toch stijlvol en kwaliteit zo zet H&M zichzelf graag in de markt. Met wereldwijd zo'n drieduizend winkels, (alleen in Nederland al 123), maakt deze kledinggigant jaarlijks bijna twee miljard euro winst. Maar hebben de vriendelijke kleuren van H&M ook een keerzijde? Want ook deze textielreus laat haar kleding produceren in Derdewereldlanden. Bekijk de ZEMBLA Internationaal uitzending ‘De wereld volgens H&M’.

(Bron ANP/ SKC)