Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Uitstoot auto's straks ook gecontroleerd door Europese Commissie

29-05-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
ANP - Luchtvervuiling
Autofabrikanten die de uitstoot van hun auto’s rooskleuriger weergeven met ‘sjoemelsoftware’, riskeren in de toekomst boetes die kunnen oplopen tot 30.000 euro per auto. De Europese Commissie gaat namelijk zelf strenger controleren. Dat is maandag in Brussel besloten.
ANP - Luchtvervuiling
De gezamenlijke ministers van Economische Zaken gingen akkoord met het voorstel dat de Europese Commissie zelfs auto’s gaat controleren op te hoge uitstoot en ook boetes mag opleggen aan fabrikanten als die uitstoot te hoog is. Nu zijn het de keuringsinstanties per afzonderlijk land die de uitstoot meten. Maar de toezichthouders, in Nederland is dat de RDW, deden niet voldoende om fraude te ontdekken of te voorkomen.
Eerste concrete maatregel sinds dieselgate
De afspraak is de eerste concrete maatregel sinds het Duitse Volkswagen in 2015 wereldnieuws werd vanwege het sjoemelen met uitstootgegevens. De werkelijke uitstoot van veel Volkswagens bleek veel hoger te zijn dan de autofabrikant beweerde. Volkswagen gebruikte daarvoor de inmiddels bekende ‘sjoemelsoftware’ waardoor de auto’s gunstig door de tests kwamen, maar op de snelweg uiteindelijk tot wel twintig keer meer schadelijke stoffen uitstootten.
Slecht voor milieu en gezondheid
De uitstoot van auto's moet naar beneden omdat het slecht is voor het milieu en de gezondheid. Mensen die dichtbij een snelweg wonen hebben meer kans op luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten. Hetzelfde geldt voor kinderen op scholen in de buurt van autosnelwegen, zo bleek uit de ZEMBLA’s ‘Stikken langs de snelweg’ en ‘Geen vuiltje aan de lucht’. Ondanks de vele waarschuwingen blijft het moeilijk die uitstoot voldoende te verlagen. Begin dit jaar nog, werd Nederland op de vingers getikt wegens slechte luchtkwaliteit. Uit een rapport van de Europese Commissie bleek toen dat Rotterdam, Amsterdam en Den Haag qua luchtvervuiling bij de twaalf slechtst presterende gebieden in Europa horen. Vooral tijdens filetijd.
‘Luchtkwaliteit Nederland zorgelijk’
In eerste instantie tegen
In eerste instantie waren veel landen tegen controles van de Europese Commissie. Zelfs toen het Europees Parlement vorig jaar concludeerde dat de auto-industrie jarenlang in bescherming was genomen door nationale regeringen en keuringsinstanties.  Ook Nederland was in eerste instantie tegen de verscherpte controles, maar na een motie in de Tweede Kamer ging ook Nederland akkoord. Nu is alleen Duitsland, waar dieselgate aan het licht kwam, nog tegen.  
Maatregelen hadden verder mogen gaan
Volgen Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy (D66) kan a lleen Europees toezicht een volgende 'dieselgate' voorkomen. Hij vindt dat het afgelopen moet zijn met lidstaten die de andere kant opkijken en autofabrikanten beschermen.  Tegen de NOS zegt hij maandag:
"We hadden liever gezien dat er een Europese instantie zou komen die de toelatingstest zou doen, maar dat zit er niet in. Nu kan Europa in ieder geval zelf auto's gaan testen en boetes opleggen als de uitstoot hoger is dan mag. Dat kan oplopen tot 30.000 euro per auto."   
Eens op hoofdlijnen
De strengere controles zijn nog niet officieel goedgekeurd. Het Parlement, de Commissie en de lidstaten moeten nog een definitief plan schrijven. Maar op hoofdlijnen zijn ze het met elkaar eens.
Dit artikel hoort bij de uitzending 'Geen vuiltje aan de lucht'
Bron: NOS   
Foto: ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.