Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Wie is de mol? Deel II

  •  
28-01-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
398 keer bekeken
  •  
ICT-bedrijf Ordina plaatst ‘mollen’ op strategische posities bij potentiële opdrachtgevers om aanbestedingen naar haar hand te zetten. Ordina-managers krijgen de opdracht om hoge ambtenaren van diverse ministeries en andere overheidsinstanties te verleiden, in te pakken en te fêteren. Skyboxen, diners, golfdagen, tennistoernooien en helikoptervluchten, alles wordt door Ordina uit de kast getrokken met maar één doel: het winnen van aanbestedingen.
Dit blijkt uit stukken die staan op de inmiddels beruchte usb-stick, aan ZEMBLA toegespeeld door een klokkenluider. De stick bevat zo'n honderdduizend geheime en interne documenten van het ICT-bedrijf Ordina. De vraag is of ambtenaren die verleidingen kunnen weerstaan. Ambtenaren mogen zich namelijk niet laten beïnvloeden en horen afstand te nemen van verlokkingen. Ze moeten zo objectief mogelijk de beste deal sluiten. ZEMBLA onderzoekt in hoeverre de overheid zich houdt aan haar eigen regels en gedragscodes.
ZEMBLA: ‘Wie is de mol? Deel II’, woensdag 28 januari bij de VARA om 20.25 uur op NPO 2.

Samenstelling & regie: Sander Rietveld
Research: Norbert Reintjens
Eindredactie: Manon Blaas
Reactie van minister Blok op de uitzending
"Het televisieprogramma Zembla heeft op 28 januari een reportage uitgezonden over mogelijke beïnvloeding van overheidsaanbestedingen. In deze brief, naar aanleiding van het schriftelijke verzoek van de algemene commissie voor Wonen en Rijksdienst, reageer ik namens het kabinet op deze uitzending." lees de brief (pdf)
De e-mails die worden getoond in de uitzending zijn hier te lezen.





.
Reactie (pdf) Ministerie van Veiligheid & Justitie
'Er mag geen enkele twijfel zijn dat de regels rond integriteit moeten worden nageleefd. Ik heb de Audit Dienst Rijk opdracht gegeven onafhankelijk onderzoek te doen naar de uitvoering van deze regels.'





Reactie
(pdf) Korpsleiding Nationale Politie

'Het stellen van regels kan nooit sluitend zijn op alle gevallen die zich voordoen en kan niet in de plaats komen van het zelf nadenken door medewerkers. De politie is van mening dat medewerkers en leidinggevenden het morele besef dienen te hebben hoe om te gaan met bepaalde uitnodigingen en geschenken.'


Reactie van Rijkswaterstaat op vragen van ZEMBLA
 






Aandeelhouderscirculaire
  (pdf) Ordina (27 januari 2015)
'In twee gevallen, het Ministerie van Defensie en een  opdracht voor het OM, lijkt geen sprake geweest te zijn van onregelmatigheden. Vier van de acht gevallen zien op de wijze waarop in de periode 2005 – 2010 met (vertrouwelijke) informatie van klanten is omgegaan, onder andere door gedetacheerde medewerkers. Daarbij is niet vastgesteld dat de
informatiedeling onregelmatig was.'

Modelaanpak
(pdf) basisnormen integriteit openbaar bestuur en politie

'De overheid is er voor de burger. Maar de overheid vraagt ook veel van de burger. Regels moeten worden nageleefd, belastingen betaald en boetes geïnd. Voor handhaving en een correcte uitvoering van overheidstaken is een gezaghebbende en betrouwbare overheid vereist. Het vertrouwen in de overheid staat en valt met integriteit. Dat geldt in het bijzonder voor de politie, maar de integriteitseis moet aan alle overheidsorganisaties worden gesteld. De samenleving moet kunnen vertrouwen op de onkreukbaarheid van ambtenaren en politieke ambtsdragers.'

Door Ordina gebruikte labels voor ambtenaren
Ordina gebruikt labels om ambtenaren in te delen. De daarbij gehanteerde termen (bijv. ‘sponsor’ en ‘coach’)  zijn afkomstig van een internationaal verkoopadviesbureau, Miller Heiman. Dat bureau ontwikkelde een veel gebruikte verkoopmethode. Hier de definities van de gebruikte labels. Website (Field of Play and Strategic Players)
 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.